Diyanet İşleri Başkanlığı miladi 2021, (hicri 1442) Ramazan'ı öncesinde aşının orucu bozmadığı fetvesını vermiş. Ben bunu gazetelerden öğrendim. Emekli Müftü olmamız dolayısıyla halkımızdan birçokları tereddütte kalarak bize de konuyu sordular.
Biz cevabını çekinmeden verdik; ama halkımızın mutmain olabilmesi için fıkıh kitaplarından orucu bozup da sadece kazasını, yani günü gününe tekrar tutulmasını gerektiren hallerin bir kısmını yazıyoruz.
Merakılfelah adıyla şerhı (açıklması), Tahtavi adıyla da haşiyesi (kısmi açıklaması) yapılmış olan muteber fıkıh kitaplarından (NURULİZAH) kitabında 77 olayın orucu bozacağı, fakat keffaret gerektirmeyeceği yazılmış ve gerekli açıklamalar yapılmıştır. Biz bunlardan bir kısmını yazarak halkımızın aşı'nın orucu bozup bozmayacağı konusunda rahat bir şekilde karar vermelerine zemin hazırlayacağız.
Orucu bozup keffaret gerektirmeyen davranışlar arasından oruçlu çiğ pirinç, hamur veya un, yahut bir defada çok tuz veya yenilmesi adet olmayan balçık, çekirdek, pamuk veya kağıt, yahut olgunlaşmamış ve pişmemiş ayva veya içi olmamış yaş ceviz yese veya çakıl taşları veya demir yahut bakır veya altın, gümüş veya kuru toprak veya taş yutsa veya anüsü veya burnuna ilaç akıtılsa ifadeleri kullanılıyor. Yani bu haller orucu bozan ama keffaret gerektirmeyen, kaza yapmayı, gününe bir gün tutmayı gerektiren haller olarak sayılıyor.
Nurulizah kitabındaki taş ifadesinin arkasından Merakılfelah şerhı “velev zümrüden” ilavesini yapmış, Tahtavi Haşiyesi de bu zümrüd kelimesini alarak “Çünkü o beradeti yani soğutması ile tedavide kullanılması nedeniyle kaydını koymuştur.
Şimdi Nurulizah'ta belirtilen, Merakılfelah ve Tahtavide itiraz edilmeyen çakıl taşlarının, demirin, bakırın, altın ve gümüşün, normal taşların yutulması, anüse veya buruna ilaç akıtılması orucu bozuyorsa aşının da orucu bozması gerekir. Ancak keffaret gerektirmez.
Balçık veya kuru toprak belki vücuda bir gıda verebilir ama çakıl taşları altın, gümüş, bakır ve normal taş yutulup mideye indirilirse bunun gıda olarak hiçbir faydası olmayacağı gibi tedavi yönü de yoktur. Buna rağmen orucu bozacakları kesinlikle ifade edilmiş ve diğer fıkıh kitaplarında buna itiraz edilmemiştir.
Yorum yazarak Düzce Parantez Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Düzce Parantez hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Düzce Parantez editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Düzce Parantez değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Düzce Parantez Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Düzce Parantez hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Düzce Parantez editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Düzce Parantez değil haberi geçen ajanstır.